Klimaat­neu­traal 2030

Alles van waarde beschermen. Alles wat schaars is eerlijk verdelen.

Willen we nog vele jaren van Apeldoorn genieten, dan moeten we nu de handen ineen slaan. De Partij voor de Dieren accepteert geen halve maatregelen voor een duurzame toekomst. Alleen als wij nu onze ecologische voetafdruk verkleinen, is er voor mensen en dieren die na ons komen genoeg voedsel, schone lucht en zuiver water.

De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde en het stijgen van de zeespiegel. Ook Apeldoorn moet bijdragen aan de wereldwijde afspraak om de aarde niet verder te laten opwarmen dan 1,5 graad Celsius, zodat de aarde niet onleefbaar wordt.

De gemeente neemt hierin een voortrekkersrol door milieuvervuiling aan te pakken, spaarzaam om te gaan met grondstoffen en met een lokaal klimaatbeleid de uitstoot van CO 2 en andere broeikasgassen terug te dringen.

• Ieder geschikt dak verdient een zonnepaneel
  • Meer energiebesparing
  • Emissievrij vervoer
  • Windmolens langs snelwegen en op industrieterreinen
  • Apeldoorn is leidend in klimaattransitie

Klimaatneutraal 2030

• De motie "Voorkom dweilen met de kraan open" is aangenomen.

• Dit betekent dat het college ieder jaar, vóór de behandeling van het MPB de raad moet informeren over het energiegebruik van bedrijven, stimuleringsmaatregelen in gang moet zetten om het energiegebruik terug te dringen en voor 2020 alle bedrijven gecontroleerd moeten zijn op hun energiebeleid volgens de wet milieubeheer.
  • Ondernemers binnenstad Apeldoorn gaan openstaande winkeldeuren in de winter aanpakken

• Alle besluiten van de raad en acties van het college worden getoetst op duurzaamheid

• Moties en amendementen aangenomen voor versnelling en betere monitoring van energieneutraliteit

Help mee aan een betere wereld