Test rolstoel-toegan­ke­lijkheid in Apeldoorn


9 juli 2012

Hoe rolstoel-toegankelijk zijn de winkels en horecagelegenheden in en rondom het centrum van Apeldoorn? Op uitnodiging van initiator Sandra Wieringa wilden GroenLinks en Partij voor de Dieren die vraag graag beantwoord zien. Samen met wethouder Paul Blokhuis gingen ze op pad.

Zij riepen op tot een rolstoelschouw, waar hun collega-raadsleden van GB, CU, LA, CDA, D66, DPS, VVD, wethouder Blokhuis als ook mw. Wilhelm van het platform gehandicapten met enthousiasme gehoor aan gaven. Donderdagmiddag 28 juni ervoeren zij wat rolstoelgebruikers al langer wisten: er is veel goed, maar er kan ook veel beter!

Uitgerust met checklists en rolstoelen splitste het 12-koppige gezelschap zich op in een viertal groepjes. Ze testten het busstation en de Brinklaan, maar ook de bedrijven aan het Caterplerplein en een aantal winkels in de Hoofdstraat. Zo vonden Ariane van Burg (GroenLinks) en Jeannet Huijzing (ChristenUnie) uit dat Wok Centre aan de Brinklaan een speciale rolstoellift heeft, alsmede een uiterst behulpzame gastheer. Een invalidentoilet zou de rolstoel-toegankelijkheid geheel afmaken.
Wethouder Paul Blokhuis, voor de gelegenheid gezeteld in een elektrische rolstoel, en Maaike Moulijn (Partij voor de Dieren) met kinderwagen, bemerkte tijdens het verplichte slalommen door Kruidvat dat volgebouwde paden het gebruikersgemak niet ten goede komen. Er sneuvelde dan ook een stellage vol speelgoed. Oeps. Gelukkig heeft Kruidvat toegezegd contact op te nemen met het hoofdkantoor om de stellages in de toekomst wellicht een beter plekje te kunnen geven.
Hoewel op de toegankelijkheid van horeca-gelegenheden op het Caterplein inhoudelijk nog wel het één en ander aan te merken is, viel hier de behulpzaamheid van het personeel erg op. Deze behulpzaamheid, overigens gecombineerd met een 100%-score op alle andere punten, was ook bij Restaurant De Eetkamer aan de Stationsdwarsstraat te vinden.

Zoals gezegd: de toegankelijkheid kan dus nog beter. De deelnemers hopen dat ondernemers de gedane aanbevelingen ter harte nemen en hun bedrijf nog eens onder de loep nemen. Goede toegankelijkheid zorgt immers voor zo’n 15% meer omzet, maar nog veel belangrijker: het helpt de rolstoelgebruiker enorm.
De actie was succesvol. De gegevens worden verwerkt en het zou mooi zijn wanneer we over een half jaar weer samen op pad kunnen om te kijken wat er verbeterd is.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    Abonneer op de nieuwsbrief